Abstract
It
La stampa 3D è passata dall'uso solo industriale al grande pubblico degli appassionati e dei maker. Questa evoluzione interessa anche i musei, che possono adottare le tecniche di stampa 3D per rendere più fruibili le loro collezioni, creare una maggiore interattività con il pubblico potenziale e generare nuovo business attraverso il merchandising. Più in futuro i musei andranno verso un modello in cui l'originale e la copia ad alta precisione ottenuta con la stampa 3D, e persino il suo modello digitale, avranno ruoli complementari.
En
3D printing migrated from industrial manufacturing to a much wider audience of small companies and self-producers. This evolution shows interesting implications also for museums: they can adopt 3D printing techniques to make their collections more accessible, develop more interactivity for their visitors and generate new business through a new kind of merchandising. More will change in the future, when the original artwork and its 3D-printed replicas, and even its digital 3D model, will play complementary roles.
Keywords
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PDFDOI: http://dx.doi.org/10.2423/i22394303v3n2p143
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Copyright (c) 2013 Francesco Pignatelli
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SCIRES-IT, e-ISSN 2239-4303
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