The interaction of knowledge as though field experimentation of the integrated survey. The case of Sacristy of Francesco Solimena in the church of San Paolo Maggiore in Naples.
Abstract
The use of advanced integrated survey techniques has allowed the acquisition of morphometric and colorimetric information to render three-dimensionally the frescoes by Francesco Solimena in the sacristy of san Paolo Maggiore in Naples. The research has explored different levels of knowledge by applying the necessary integration between consolidated knowledge and innovative technologies: combining innovative aspects of range-based modeling method and image-based modeling method, we created returnable models that can also be questioned remotely. The outcome is a contribution aimed at protection and enhancement of the cultural heritage, favoring conservation and restoration interventions as well as providing a permanent query of data and their complete use
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.2423/i22394303v9n2p69
References
Apollonio, F. I., Ballabeni, A., Gaiani, M., & Remondino, F. (2014). Evaluation of feature-based methods for autometed network orientation. ISPRS, XL (5), pp.47-54.
Bologna, F. (1958). Francesco Solimena. Napoli, Italy: L’Arte Tipografica.
Cautela, G. (1994). San Paolo Maggiore. In AA.VV., Napoli Sacra Guida alle Chiese della città. Napoli: Elio de Rosa editore, pp. 425-448.
Celano, C. (1692). Notitie del bello, dell’antico e del curioso della città di Napoli per i signori forastieri date dal canonico Carlo Celano napoletano, divise in dieci giornate. Napoli, Italy: G. Raillard.
Clini, P., & Quattrini, R. (2011). Le panoramiche sferiche per il rilievo e la comunicazione dell’architettura, un nuovo approccio alla realtà virtuale “speditiva”. In E. Chiavoni, & M. Filippa, (Eds), Metodologie integrate per il rilievo, il disegno, la modellazione dell’architettura e della città. Roma, Italy : Gangemi, pp. 239-251.
De’ Dominici, B. (1742). Vite de’ pittori, scultori ed architetti napoletani. III. Napoli, Italy: F. e C. Ricciardo.
Del Tufo, G. B. (1609). Historia della Religione de’ Padri Chierici Regolari in cui si contiene la fondazione e progresso di lei fino a quest’anno 1609. Roma, Italy: G. Facciotto e S. Paolini.
Della Corte, T. (2019). European Year of Cultural Heritage 2018. A deeper reflection on the promotion of Europe’s cultural diversity. SCIRES-IT - SCIentific RESearch and Information Technology, 9(1), pp. 109-117.
Di Mauro, L. (1994). San Paolo Maggiore. In AA. VV., Napoli Sacra Guida alle Chiese della città. Napoli,, Italy: Elio de Rosa editore, pp. 430-433, 445-448.
Di Mauro, L. (2008). Affreschi della sagrestia di San Paolo Maggiore 1689-90. In N. Spinosa (Ed), Francesco Solimena (1657-1747) e le Arti a Napoli. Roma, Italy: Ugo Bozzi Editore, 273, p. 271, 273.
European Commission. (2018). Commission Staff Working Document, European Framework for Action on Cultural Heritage, Brussels, 5.12.2018 SWD (2018) 491 final. Retrieved from https://ec.europa.eu/culture/sites/culture/files/library/documents/staff-working-document-european-agenda-culture-2018.pdf.
Galante, G. A. (1872). Guida sacra della città di Napoli. Napoli, Italy: Stamperia del Fibreno.
Lenzo, F. (2011). Architettura e antichità a Napoli. Dal XV al XVIII secolo Le colonne del tempio dei Dioscuri e la chiesa di san Paolo Maggiore. Roma, Italy: L’Erma di Bretschneider.
Pacelli, V. (1994). Su alcuni inediti di Francesco Solimena. In V. de Martini, & A. Braca (Eds), Angelo e Francesco Solimena due culture a confronto. Napoli, Italy: Fiorentino, p. 144.
Quatremère de Quincy, A.C. (1804). Dissertation sur la diversité du génie et des moyens poétiques des différens arts, extraite d’un essai de théorie sur le systême imitatif des arts et le génie poétique de chacun d’eux. Paris, France: Didot.
Remondino, F., & Zhang, L. (2006). Surface reconstruction algorithms for detailed close range object modeling. IAPRS&SIS, 36(3), pp.117-121.
Stendardo, E. (1997). San Paolo Maggiore. In AA. VV., Napoli Maggio dei Monumenti. Napoli, Italy: Electa, p. 19.
Wiedman, G. (1994). Gli affreschi di F. Solimena nella sacrestia di S. Paolo Maggiore a Napoli. In V. de Martini, & A. Braca (Eds), Angelo e Francesco Solimena due culture a confronto. Napoli, Italy: Fiorentino, p. 175.
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Riccardo Florio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SCIRES-IT, e-ISSN 2239-4303
Journal founded by Virginia Valzano