Machines for thinkimg and bodies to preserve. Exhibition proposal for the Venice National Archaelogical Museum
Abstract
The essay describes the first results of a biennial research project that focuses on the survey, digitization and restitution of the statues preserved at the Venice National Archaeological Museum.
The focus is particularly on Roman copies of Greek originals that have undergone extensive restorations since the second half of the sixteenth century, in order to document their transformations in multimedia installations that guide the visitor in understanding and reading the works, with the aim of integrating them in a temporary exhibition and in the new museum set-up scheduled for 2022.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.2423/i22394303v11n1p81
References
Agisoft Metashape Professional. Retrieved from https://www.agisoft.com
Al Khalil, O. (2020). Structure from Motion (SfM) Photogrammetry as Alternative to Laser Scanner for 3D Modelling of Historical Monuments. Science Journal, 5(2), 1-17.
Anti, C. (1930). Il Regio Museo Archeologico nel Palazzo Reale di Venezia. Roma, IT: La Libreria dello Stato.
ASVe. Archivio di Stato di Venezia (1595). Senato Terra, filza 137. Terra da Settembre fino a Novembre.
ASVe. Archivio di Stato di Venezia (1587). Procuratori de Supra, b. 68, proc. 151, fasc. 3, 1-1v.
Balboni Brizza, M. T. (2006). Immaginare il museo. Riflessioni sulla didattica e il pubblico. Milano, IT: Jaka Book.
Bernardini Marzolla, P. (2015). Libro quattordicesimo. In P. Bernardini Marzolla (Ed.), Publio Ovidio Nasone. Metamorfosi (pp. 555-602). Torino, IT: Einaudi.
Bosco, U., & Reggio, G. (1990). Dante Alighieri. La Divina Commedia con pagine critiche. Inferno. Firenze, IT: Le Monnier.
Calzecchi Onesti, R. (2020). Omero. Odissea. Torino, IT: Einaudi.
Cinema 4D, version R19. Retrieved from https:// www.maxon.net
Colombo, M. E. (2020). Musei e cultura digitale. Fra narrativa, pratiche e testimonianze. Milano, IT: Editrice Bibliografica.
De Paoli, M. (2004a). «Opera fatta diligentissimamente». Restauri di sculture classiche a Venezia tra Quattro e Cinquecento. Roma, IT: L’Erma di Bretschneider.
De Paoli, M. (2004b). Modelli greci a Roma. In I. Favaretto, M. De Paoli & M. C. Dossi (Eds.), Museo Archeologico Nazionale di Venezia (pp. 47-71). Milano, IT: Electa.
Favaretto, I., & Traversari, G. (1993). Tesori di Scultura Greca a Venezia. Raccolte private del ’500 al Museo Archeologico. Venezia, IT: Cartotecnica Veneziana.
Findlen, P., & Trabucchi, P. (2004). Ereditare un museo: Collezionismo, strategie familiari e pratiche culturali nell’Italia del XVI secolo. Quaderni storici, 39(115), 45-81.
ICOM. International Council of Museums (2004). The ICOM Code of Ethics for Museums. Retrieved from https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/code-of-ethics
Logitech Z906 5.1. Retrieved from https://www.logitech.com
Mandarano, N. (2019). Musei e media digitali. Roma, IT: Carocci.
Moschini, D. (2001). Restauro virtuale. La tecnica per il recupero digitale delle informazioni nascoste. Kermes, 41, 45-54.
Picone, M. (1991). Dante, Ovidio e il mito di Ulisse. Lettere Italiane, 43(4), 500-516.
President of the Republic - Italy (2004). Decree-Law n. 42, 22/01/2004. Codice dei beni culturali e del paesaggio, ai sensi dell’articolo 10 della legge 6 luglio 2002, n. 137. Retrieved from https://www.camera.it/parlam/leggi/deleghe/testi/04042dl.htm
Ravagnan, G. L. (1997): Le ultime vicende dello Statuario Pubblico della caduta della Repubblica di Venezia alla nascita del Museo Archeologico Nazionale. In I. Favaretto & G. L. Ravagnan (Eds.), Lo Statuario Pubblico della Serenissima. Due secoli di collezionismo di antichità. 1596-1797 (pp. 66-73). Cittadella, IT: Biblos.
Rossi Pinelli, O. (1986) Chirurgia della memoria: scultura antica e restauri storici. In S. Settis, (Ed.), Memoria dell’antico nell’arte italiana. Dalla tradizione all’archeologia, vol. 3 (pp. 181-250). Torino, IT: Einaudi.
Schalansky, J. (2020). Inventario di alcune cose perdute. Milano, IT: Nottetempo.
Settis, S. (2020). Rientriamo nei musei in sicurezza (e gratis per alcuni mesi). Corriere della Sera, 11 novembre 2020, p. 7.
Stylianidis, E., Georgopoulos, A., & Remondino, F. (2016). Basics of Image-Based Modelling. Techniques in Cultural Heritage 3D Recording. In E. Stylianidis & F. Remondino (Eds.), 3D Recording, Documentation and Management of Cultural Heritage (pp. 253-304). Dunbeath, UK: Whittles Publishing.
Tiepolo, L. (1736). Rappresentazione in disegno delle quattro facciate e piedestali isolati della Libreria, con le Statue, Busti, ed altri Marmi che ivi si veggono, Divisa in cinque fogli… Il tutto eseguito per ordine di Mr Lorenzo Tiepolo, Cav. Procurator Bibliotecario. Venezia, IT: Biblioteca Marciana, BMV, Mss. It, IV, 123 (= 10040).
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Massimilano Ciammaichella, Gabriella Liva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SCIRES-IT, e-ISSN 2239-4303
Journal founded by Virginia Valzano