Articles

Digital Heritage for Ephemeral Architecture: Celebrating Saint Rosalia in Baroque Palermo


Abstract


The ephemeral architectural works built in Palermo to celebrate saint Rosalia are structures of great complexity and interest, conceived to compete and complete the permanent architecture and to project the city into a fictitious, theatrical, mythical, and sacralizing perspective. Often involving both the fields of Tangible and Intangible Heritage, some of the works made in the first feast of 1625 and in the processions of the early 18th-century are studied here into the methodological frame offered by the Digital Heritage. Based on historical textual and iconographical documents, the digital reconstruction of some of these structures is then used to arrange multimedia products and to provide a critical key for original considerations on the documents and the architecture pieces, as well.


Keywords


Digital Models; Ephemeral Architecture; Saint Rosalia

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.2423/i22394303v12n1p31

References


Colonnese, F. (2018). Reconstructing the Illusion: VH on Bernini’s solid-perspective for Felipe IV. In A. Ippoliti & C. Inglese (Eds.), Analysis, Conservation, and Restoration of Tangible and Intangible Cultural Heritage. Hershey, PA: IGI Global

D’Arpa, C. (2012). Architettura e arte religiosa a Palermo. Il complesso degli Oratoriani all’Olivella. Palermo: Caracol

D’Arpa, C. (2018). Opere. In Rosalia - Eris in peste patrona (pp. 196-199). Palermo: Fondazione Federico II

De Cavi, S. (2016). Paperwork and Paper Nature in Baroque Palermo: Material History and Production of the “Festino” of St. Rosalia (1686-1714). Storia dell’arte, 143-145, 171-184

Di Fede, M.S. (2005-2006). La festa barocca a Palermo: città, architetture, istituzioni. Espacio, Tiempo y Forma, 18-19, 49-75

Di Fede, M.S. (2010). Progetto e cantiere nella Palermo del Seicento: la facciata di San Matteo al Cassaro. Lexicon, 10-11, 49-72

Di Fede, M.S. (2012). L’immagine della monarchia e il ruolo del Senato nelle feste per S. Rosalia a Palermo: apparati, architetture e spazio urbano nel XVII secolo. In R. Camacho Martínez, E. Asenjo Rubio & B. Calderón Roca (Eds.), Fiestas y mecenazgo en las relaciones culturales en la Edad Moderna (pp. 323-337). Málaga: Universidad de Málaga

Eisenstein, S., Montani, P. (2001). La natura non indifferente. Venezia: Marsilio

Fagiolo, M. (1997). La Festa a Roma. Dal Rinascimento al 1870, 2 vols. Turin: Allemandi

Fagiolo, M. (2007). Saggio introduttivo. In M. Fagiolo (Ed.), Atlante tematico del Barocco in Italia. Le capitali della Festa. 1. Italia settentrionale. Roma: De Luca

Fagiolo, M. (2018). Splendori barocchi: dall’universo berniniano al Teatro del Sole. In V. Abbate, G. Bongiovanni & M. De Luca (Eds.), Rosalia: eris in peste patrona (pp. 89-97). Palermo 2018

Fagiolo, M. & Madonna, M. L. (1985). Barocco romano e barocco italiano: il teatro, l'effimero, l'allegoria. Rome: Gangemi.

Fagiolo Dell'Arco, M., & Carandini, S. (1977-1978). L'effimero barocco: strutture della festa nella Roma del '600. Roma: Bulzoni

Giammusso, F.M. (2014). La ricostruzione virtuale digitale come strumento per l’analisi storica dell’architettura. Infolio, 31, 43-46

Montana, S. (2014). Palermo 1701-1730: la città nelle rappresentazioni del Senato di Palermo. In S. Adorno, G. Cristina & A. Rotondo (Eds.), VisibileInvisibile: percepire la città tra descrizioni e omissioni, Proceedings of 6th AISU Conference (Catania 2013), vol. VI (pp. 2278-2286). Catania: Scrimm

Palestini, C. (2020). Apparati effimeri: letture attraverso la rappresentazione. In G. Aureli, F. Colonnese, S. Cutarelli (Eds.), Intersezioni. Ricerche di Storia, disegno e Restauro dell'Architettura (329-338). Rome: Artemide.

Paruta, O. (1651). Relatione delle feste fatte in Palermo nel M.DC.XXV per lo Trionfo di S. Rosalia Vergine palermitana. Palermo: Pietro Coppola

Piazza, S. (2007). Le scelte architettoniche dei Teatini a Palermo: il cantiere della chiesa di S. Giuseppe. Regnum Dei, 49, 251-264

Piazza, S. (2010). I palazzi del Seicento a Palermo in una raffigurazione pittorica della collezione Alba di Siviglia. Lexicon, 10-11, 41-48

Relatione del Sontuosu Apparatu con la meravigliosa e non più vista Processione fatta nella città di Palermo del Gloriosu Corpu di S. Rosalia fatta nel dì 9 di luglio lo anno MDCXXV de lunedì con l’ordinanza de tutti li stendardi e vari e conventi e clero con lo numero di tutte le personi li quali intervennero acompagniri detti gloriosi S. Reliquie. Palermo, Bibl. Comunale, ms. Qq C 75, c. 26

Sutera, D. (2010). Architettura dipinta. In Ecclesia triumphans – Architettura del Barocco siciliano attraverso i disegni di progetto, sec. XVII-XVIII (pp. 72-75). Palermo: Caracol

Sutera, D. (2015). Una pietra per l’architettura e la città. L’uso del grigio di Billiemi nella Sicilia d’età moderna e contemporanea. Palermo: Caracol

Urrea Fernández, J. (1977). La pintura italiana del siglo XVIII en España. Valladolid: Departamento de Historia del Arte, Universidad


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fabio Colonnese, Marcello Fagiolo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

 

SCIRES-IT, e-ISSN 2239-4303

Journal founded by Virginia Valzano