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It
Questo contributo tocca alcuni aspetti primari del “museo” (inteso nel senso più ampio) per valutarne la storia, la formazione, l’evoluzione e le funzioni caratteristiche. L’analisi si svolge attraverso sezioni diverse: 1. la storia del museo: origine e funzione; i primi musei; 2. la formazione storica dei maggiori musei; 3. il pubblico dei musei, in Italia e nel mondo: il numero dei visitatori; 4. la struttura del museo e la qualità dei musei; 5. il monumento musealizzato: conoscenza – percezione – rappresentazione; 6. le forme storiche del monumento musealizzato: reale - originale – virtuale; 7. un’applicazione sperimentale: la memoria storica e la rappresentazione 3D dello scavo archeologico. La prospettiva critica, e allo stesso tempo sperimentale, qui proposta è rivolta, principalmente, ai giovani professionisti che vogliano impegnarsi in progetti di modellazione 3D di manufatti artistici e di complessi monumentali perché possano affrontarli con consapevolezza scientifica e capacità di previsione dei possibili sviluppi e ricadute sia culturali sia economiche nel settore museale (reale e virtuale), così diversificato e in continua evoluzione nel mondo.
En
I aim at treating here some main aspects concerning the “museum” (here meant in the broadest sense) in order to analyse and debate its history, origin, developments, and primary functions. The analysis is set out in different sections: 1. The history of the “museum”: origin and function; the first museums; 2. The historic formation of the major museums; 3. The visitors in the museums in Italy and in the world: the number of the visitors; 4. The structure and quality of museums; 5. The “monument” as an exhibited object in museum: perception – knowledge – representation; 6. The historical perception of a monument as “musealised” artefact: real - original – virtual; 7. An experimental application: the historical memory and the 3D representation of an archaeological excavation. Here we set up this critic and, at the same time, experimental approach mainly to address young professionals aiming at carrying out projects to represent trough 3D models artistic objects as monuments and architectural settings. Within the approach here suggested they can face to the connected methodological problems with scientific awareness and able to foresee possible developments and followings, both in cultural and economic, within the museal sector (real and virtual), now so different and in constant evolution in the world.
Questo contributo tocca alcuni aspetti primari del “museo” (inteso nel senso più ampio) per valutarne la storia, la formazione, l’evoluzione e le funzioni caratteristiche. L’analisi si svolge attraverso sezioni diverse: 1. la storia del museo: origine e funzione; i primi musei; 2. la formazione storica dei maggiori musei; 3. il pubblico dei musei, in Italia e nel mondo: il numero dei visitatori; 4. la struttura del museo e la qualità dei musei; 5. il monumento musealizzato: conoscenza – percezione – rappresentazione; 6. le forme storiche del monumento musealizzato: reale - originale – virtuale; 7. un’applicazione sperimentale: la memoria storica e la rappresentazione 3D dello scavo archeologico. La prospettiva critica, e allo stesso tempo sperimentale, qui proposta è rivolta, principalmente, ai giovani professionisti che vogliano impegnarsi in progetti di modellazione 3D di manufatti artistici e di complessi monumentali perché possano affrontarli con consapevolezza scientifica e capacità di previsione dei possibili sviluppi e ricadute sia culturali sia economiche nel settore museale (reale e virtuale), così diversificato e in continua evoluzione nel mondo.
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I aim at treating here some main aspects concerning the “museum” (here meant in the broadest sense) in order to analyse and debate its history, origin, developments, and primary functions. The analysis is set out in different sections: 1. The history of the “museum”: origin and function; the first museums; 2. The historic formation of the major museums; 3. The visitors in the museums in Italy and in the world: the number of the visitors; 4. The structure and quality of museums; 5. The “monument” as an exhibited object in museum: perception – knowledge – representation; 6. The historical perception of a monument as “musealised” artefact: real - original – virtual; 7. An experimental application: the historical memory and the 3D representation of an archaeological excavation. Here we set up this critic and, at the same time, experimental approach mainly to address young professionals aiming at carrying out projects to represent trough 3D models artistic objects as monuments and architectural settings. Within the approach here suggested they can face to the connected methodological problems with scientific awareness and able to foresee possible developments and followings, both in cultural and economic, within the museal sector (real and virtual), now so different and in constant evolution in the world.
Keywords
Musei; origine dei musei; pubblico nei musei; memoria storica; scavo archeologico; documentazione storica; scavo
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.2423/i22394303v3n1p87
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SCIRES-IT, e-ISSN 2239-4303
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